Check this out

Wednesday, November 4, 2015

MENDIDIK ANAK-ANAK MELALUI MASAKAN

Entri 83

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN

Untuk makan malam semalam, saya masakkan Salmon Grilled untuk anak-anak. Tetapi Hanaa masih tak lalu makan. Makan tengahari tadi dia hanya makan epal dan kimbab kosong.

Kalau anak tidak lalu makan, saya adalah orang yang paling susah hati. Saya mesej suami, luahkan kerisauan. Suami saya kata tak apa, asalkan dia minum susu. Masalahnya, susu pun hanya dua kali sahaja dia minum berbanding hari biasa mungkin 5-6 kali di siang harinya.

Teringat ada tertengok video di Facebook semalam. Jadi saya pun buatlah dengan bahan yang ada. Tapi saya terfikir adakah Hanaa akan makan? Jadi, saya harus kreatif, ajak dia dan kakaknya buat bersama. 

Lagipun sudah menjadi rutin dalam salah satu aktiviti pendidikan anak-anak di sini, saja ajarkan mereka memasak. Bukan yang susah-susah pun, cukuplah sekadar mengisi masa lapang atau dalam erti kata lain membuat sesuatu yang mereka rasakan mereka sibuk dan berdikari.

Biasanya saya akan biarkan mereka potong sosej sendiri menggunakan pisau plastik ataupun pisau mentega sahaja, masih belum yakin untuk beri pisau betul memandangkan saya kena pantau tiga orang kanak-kanak.

Semasa membuat aktiviti masakan, perkara paling penting adalah saya ajar tentang keselamatan, kebersihan makanan dan tempat penyediaan, perihal makanan halal dan juga bahan-bahan yang digunakan.

Alhamdulillah, melalui aktiviti masakan juga anak-anak boleh belajar tentang kehidupan. "Art of Sharing", satu perkara yang amat penting apatah lagi yang ada ramai adik beradik. Sangat perlu.

Ok, berbalik kepada menu perantauan pada kali ini, Cheesy potato, senang sahaja cara-caranya.

 Alhamdulillah Hanaa makan banyak juga. Jom kita tengok bagaimana hendak memasak resepi ini.

Kita hanya perlukan:-

Kentang segar (kalau lembik susah nak potong nipis)
Garam
Minyak Zaitun (Olive oil)
Sosej / Kepingan ayam yang direbus (ikut kesukaan)
Shredded Cheddar Cheese (atau apa-apa keju yang ada)




Setelah basuh kentang bersih-bersih tanpa buang kulitnya, hiris nipis dan susun begini di dalam dulang pembakar. Letak sekata sedikit olive oil dan taburkan sedikit garam. Kemudian masuk oven dan bakar pada suhu 200-205c selama 20-25 minit. Biar kekuningan sedikit, tambah masa jika perlu. Setelah masak, keluarkan.


 
Tabur cheese sedikit utk lapisan pertama dan ditambah pula sosej dan tabur cheese sekali lagi. Masukkan semula ke dalam oven dengan suhu 200-205c selama 5-10 minit. Tambah masa jika cheese belum mencair.


 Siap! Sudah boleh dimakan, tunggu suam sedikit dulu ya.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...