Check this out

Wednesday, September 16, 2015

BIDANG JAHITAN, MENJANA WANG DARI RUMAH

Entri 51

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN


Menjahit adalah sesuatu bidang yang amat memerlukan minat seseorang untuk "jatuh cinta"dengannya. Kalau tiada minat, apa pun tidak menjadi.

Begitu juga saya. Seperti saya pernah ceritakan sebelum ini, menjahit adalah hobi saya yang mana saya tidak sengaja dapat menjana pendapatan sampingan dengannya pada suatu masa dulu.

Saya pernah menjahit beratus tote bag, makeup bag, lebih dari seribu pocket tissue holder dan sebagainya. Saya menjahit pelbagai kraf berdasarkan permintaan pelanggan. Saya sanggup bersengkang mata pada waktu itu sehingga ke awal pagi semata-mata untuk siapkan tempahan. Walaupun badan penat, tetapi saya sangat gembira dengan hobi saya.

Apabila saya berhenti kerja untuk tumpukan perhatian kepada rumahtangga, saya hanya jarang-jarang sekali mengambil tempahan kecuali dari kawan-kawan atau jiran-jiran sahaja.

Saya juga cuba menjahit baju kurung untuk anak-anak yang mana akhirnya mendapat tempahan. Tetapi saya tidak berani untuk menerima tempahan baju yang banyak dek masa lapang yang tidak menentu.

Setelah berbincang dengan suami, dia menasihatkan saya supaya outsource kerja menjahit baju kurung kanak-kanak tersebut tetapi saya masih monitor akan kualitinya termasuklah dari segi pemilihan material kain dan jahitan.

Alhamdulillah, rezeki saya amat murah pada waktu itu. Ramai sukakan baju kurung kanak-kanak yang mana harga yang saya jual jauh lebih murah dari butik-butik yang ada. Ada yang membeli secara borong. Beratus-ratus pasang juga telah terjual. Pada masa yang sama saya juga menjual kain pasang.

Point saya di sini, walaupun ada beberapa kekangan yang menghalang saya untuk menjahit seperti dahulu, tetapi saya cuba bekerja dari rumah. Selain untuk mendapat pendapatan sampingan bagi membantu suami setelah berhenti kerja, tetapi juga untuk membuatkan fizikal dan mental saya sentiasa aktif. Saya yang sememangnya tidak boleh duduk diam akan cuba sedaya upaya membuat sesuatu seperti berniaga dari rumah seperti pada waktu tersebut.

Alhamdulillah jualan bulanan saya adalah dalam lingkungan RM3000-RM6000 sebulan. Untung bersihnyanya mungkin tidak sebanyak gaji yang saya terima sewaktu bekerja dahulu, tetapi saya juga jimat perkara lain seperti kos upah di nursery, upah lebih masa, transit selepas sekolah, tambang kenderaan untuk transit, makan minum dan sebagainya.

Dan yang paling penting, saya menjana wang hanya dari rumah. Alhamdulillah.

Jika sebelum ini ada rakan-rakan yang menyuarakan pada saya ingin membuat bisnes dari rumah seperti saya tetapi tidak ada bakat dalam jahitan dan sebagainya, mungkin ini boleh memberi idea kepada sesiapa yang berminat. Berbisnes dalam bidang jahitan, tidak semestinya memerlukan bakat menjahit, tetapi cukuplah dengan mempunyai minat yang dalam sekurang-kurangnya untuk memantau kualiti material, mutu jahitan dan sebagainya.

In shaa Allah, berbaki setahun lebih lagi di perantauan ini, semoga saya dapat memupuk kembali hobi menjahit saya ini yang juga terapi yang sangat indah buat saya.

Aamiin.

Nota: Di sini saya kongsikan sedikit hasil jahitan saya sewaktu dulu dan di Seoul ini.




Ini adalah koleksi jubah/abaya saya sendiri. Saya tidak menjana pendapatan darinya kerana saya tidak menjual lagi buat masa ini, tetapi sekurang-kurangnya saya sudah jimat beratus ringgit untuk kos upah menjahit atau kos beli siap. Alhamdulillah.



Ini pula beg-beg paling popular yang saya pernah jahit.

Tote Bag
Tiny Tote Bag
Makeup Bag





Ini adalah di antara kenangan manis saya sebagai tukang jahit. Mendapat tempahan 200 pocket tissue holder dari syarikat Campbell. Semoga Allah dapat membalas jasa orang yang hubungi saya itu. Dia memilih untuk membuat tempahan dengan saya kerana ingin mencari kelainan kepada cenderahati untuk aktiviti tahunan mereka iaitu handmade.


Ini pula adalah kenangan manis juga apabila saya mendapat tempahan untuk menjahit 1000 pcs pocket tissue holder yang dijahit bersama nama pengantin untuk kenduri kahwin di Kelantan. Semoga Allah merahmati orang yang menempah dan juga pasangan pengantin.


Inilah baju kurung yang saya ceritakan tadi. Saya sukakan material kain cotton ini. Saya sediakan dalam pelbagai saiz iaitu dari 6 bulan sehingga 6 tahun. Alhamdulillah.


3 comments:

  1. Replies
    1. Hehe terima kasih.saya pun da rindu sangat nak jahit beg.

      Delete
  2. Nice entri... Saya baru melahirkan anak bulan lepas, tengah terfikir untuk berhenti kerja sebagai manager dan bekerja dari rumah, nak melihat anak membesar dihadapan mata

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...