Check this out

Wednesday, September 2, 2015

JALAN BERBUKIT DI KOREA

Entri 33
 
Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
 
Ini adalah gambar yang diambil pada pertengahan bulan Mei tahun lepas. Awal musim panas pada waktu itu. Suasana pagi amat cerah dan terang benderang walaupun belum lagi jam 6 pagi. Subuh seawal jam 3+- pagi dan matahari naik jam 5+- pagi.
 
Jika ada masa di awal pagi sebegini, saya akan mengambil peluang untuk membuat morning walk. Anak-anak belum bangun, jadi saya akan menggunakan masa sepenuhnya untuk menikmati suasana pagi di sekitar kawasan perumahan saya dan kemudiannya pulang menjalankan tugasan rumah seharian seperti biasa.
 
Jalan-jalan sebegini adalah normal dan sesuatu yang tidak asing di sini. Jalan berbukit curam, bertangga-tangga serta lorong-lorong sempit di tepi rumah-rumah kediaman.
 
Dengan struktur jalan-jalan sebegini, secara tidak langsung akan membantu badan membuat senaman. Ya, ramai orang Korea suka berjalan dan kami pun sudah terikut sama budaya berjalan mereka. Walaupun pada mulanya agak kepenatan, namun lama kelamaan sudah menjadi rutin biasa bagi kami di sini.
 
 

 
 

Tangga ini menghubungkan Hannamdong dan Itaewondong secara "jalan pintas".




Pandangan dari atas tangga tadi. Ya, cerun yang curam. Tapi menjadi biasa untuk Ahjumma dan Ahjusshi (makcik pakcik tua) berjalan turun seperti ini. Malah ada yang menggunakan tongkat.

 
Akhirnya sampai ke rumah saya di sebelah kiri. Rumah saya di Tingkat 1. Alhamdulillah jalan di depan ini agak mendatar yang menjadi laluan saya dan anak-anak untuk ke tempat bas sekolah. 
 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...