Check this out

Thursday, September 3, 2015

KESAN YANG DALAM

Entri 36

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN


"Mom, could you please cook fried rice for me?" Damia sempat bertanya di suatu pagi di minggu lepas. Dia hampir melangkah ke bilik air untuk mandi bagi mempersiap diri untuk ke sekolah.

"Ok kakak, you go shower first, I'll be right back," saya memberi arahan ringkas, sambil menghulurkan tualanya. Kakak adalah panggilan untuknya selepas Hanaa hadir menceriakan  hidup kami.

Bergerak ke dapur, tangan ini tangkas memeriksa periuk, melihat jika ada nasi putih yang masih berbaki dari makan malam. Alhamdulillah, masih ada. Lantas, saya sediakan nasi goreng untuknya. Saya tersenyum, syukur. Kakak mesti gembira. Puas, selain dapat menyediakan pancake kegemaran Daniel, nasi goreng juga sudah siap dimasak. Kakak, dia jarang memilih makanan dan amat jarang meminta saya menyediakan masakan kegemarannya. Dia biasanya memakan apa sahaja yang dimasak ataupun diminta oleh abangnya, Daniel.
 
Setelah keduanya selesai bersolat Subuh dan mengenakan pakaian masing-masing yang saya telah sediakan, mereka duduk di meja makan untuk bersarapan. Saya menghidangkan makanan masing-masing.
 
"Mom, why you are always being kind to us?". Tiba-tiba Damia bertanya. Saya terkejut. Apa yang ada dalam fikirannya sekarang? Apa mimpinya malam tadi?
 
"What do you mean?" Saya cuba memahami maksud sudut hatinya.
 
"You always cook for us breakfast, lunch and dinner."  Dia menyambung bicaranya. Belum sempat saya bersuara, "Yeah. Mom, you are always with us now. I remember in Bangi, you went to work and came back very late to pick us up. Sometimes I already fell asleep. I would never want you to go work anymore,  please Mom". Kali ini, giliran Daniel  bersuara. Ada sayu di situ.
 
Dalam, amat tajam.
Hidung terasa panas.
Mata berkaca tiba-tiba.
Saya cuba menahannya dari berguguran.
Saya harus menyusun sebaik kata-kata untuk mereka.

"Well, I used to work before to help Dad, but now I am with you all the time. Doesn't  mean that I don't need to work, but I do work at home. You guys behave yourself so that I could do work whenever I need to at home, ok?" Bernada seorang "guru", saya menyelitkan sedikit peringatan.

Tegas.
Tidak cuba untuk mengingat kembali rutin lama dulu.

"Thanks Mom, we love you," Kakak seperti biasa agak sentimental.

Kedua-duanya menyudahkan sarapan pagi dan bersiap untuk ke sekolah. Tapi saya? Masih berfikir, terkesan dengan kata-kata Daniel tadi. Saya juga tidak menyangka, betapa kuatnya "kesan" itu dalam diri anak-anak terutamanya Daniel walaupun sudah bertahun berlalu . Pada masa itu Damia belum bersekolah, hanya tinggal di taska sahaja dan Hanaa masih belum lahir.

Dia masih tidak dapat melupakan rutin lamanya berpagian ke taska. Kadang-kadang tidak sempat mandi di rumah, terpaksa membawa pakaian sekolah ke situ. Disebabkan kami bekerja agak jauh, jika sudah terlewat, kami terpaksa keluar awal menghantar mereka ke taska sebelum dihantar ke tadika.

Cikgu Taska memandikan, memberi sarapan dan mempersiapkannya untuk ke sekolah.
Cikgu Taska yang menghantar ke sekolah.
Cikgu Taska yang menjemput dari sekolah.
Cikgu Taska yang menjadi orang pertama mendengar ceritanya, melihat keterujaannya pulang dari sekolah.
Cikgu Taska yang menyediakan minum petang, dan adakalanya sampai perlu memberi makan malam.

Saat ini saya masih menangis, menaip entri ini. Bukan saya yang berkorban.
Hakikat sebenarnya, anak-anak berjiwa kecil ini!
Berkorban kasih sayang dan rindu pada kami.
Berkorban masa kecil mereka hanya di taska.

Maafkan mama sayang.
Tolong padamkan "kesan" itu.
Mama "sakit".
 
Nota: Gambar ini adalah gambar lama, di ambil pada awal tahun ini.
 
 

7 comments:

  1. Replies
    1. Huhu sob sob..tq sis sudi baca.tini selalu jengah blog sis.inspired.

      Delete
  2. Tiniaku jerit beley mkn basi goreng. Bakali sebab pedas sgt nasi goreng aku ni. Sobbbb

    ReplyDelete
  3. Allahuakbar. Sebak dada baca entry ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula sis.saya yg menulis pun berapa kali menangis.kalau blh undur masa nkpadam balik.

      Delete
  4. Hehe far..nasi goreng kg harus pedas walopun makan di manchester.hehe.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...