Check this out

Monday, September 14, 2015

HOBI YANG DIWARISI

Entri 50

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN

Saya selalu tergelak kecil (kadang besar) melihat gelagat Hanaa setiap kali mencuba baju baru dari Tinicraft.
 
Dia tersenyum, tersengih ceria jika saya suruh dia cuba baju baru. Dia melompat, menari, berpusing, menyenget ke kiri dan ke kanan tanpa disuruh.
Saya nampak dia gembira dan teruja.


Lantas, setiap kali itulah saya teringatkan Ma (ibu saya). Saya tersenyum sendiri.
Saya juga seperti Hanaa atau Tasnim pada masa kecil dulu.

Perasaan sangat bahagia mencuba baju baru yang berhari-hari dilihat dijahit, dipegang Ma. Tidak penat bertanya, bila akan siap.

Kadang-kadang saya curi-curi guna mesin Ma yang pada waktu itu hanya menggunakan mesin kayuh biasa jenama Singer, si kepala hitam.

Masih lagi teringat Ma cakap, "kak ni masa kecil dulu suka panjat mesin Ma."

Saya berharap, walaupun belum ada lagi anak-anak saya yang memanjat mesin Brother saya ini atau cuba-cuba untuk menjahit, suatu hari di masa hadapan, mereka akan minat untuk meneruskan hobi Ma dulu dan saya sekarang.


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...