Check this out

Saturday, September 12, 2015

DAGING HALAL DI SEOUL (HALAL MEAT IN SEOUL)

Entri 47

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN

Tidaklah menjadi sesuatu yang sukar untuk mendapatkan daging halal di Seoul ini. Ramai yang tahu mengenai Itaewon kan? Sebuah pekan kecil yang sibuk dengan masyarakat antarabangsa. Di sini juga terdapat Masjid Besar Seoul, pelbagai restoren, kedai menjual barangan Halal dan tidak kurang juga tempat-tempat hiburan sosial.

Daging atau ayam halal adalah menjadi keperluan wajib bagi kami memandangkan saya memasak setiap hari di rumah. Dengan keluarga besar kami (saya, suami dan 3 orang anak), bahan-bahan tersebut menjadi keperluan asas yang amat penting di rumah.

Rutin kami adalah ke kedai halal di Itaewon untuk membeli ayam dan daging tersebut di sebuah kedai kecil di sebelah kiri pintu masuk utama masjid. Seperti dalam gambar di bawah, mereka menyimpan daging/ayam tersebut di dalam cold storage, yang di luarnya nampak seperti almari biasa.

Saya difahamkan mereka menyembelih daging tersebut pada setiap hari Jumaat dan tidak hairanlan bahan mentah tersebut amat segar walaupun dibekukan sebelum dijual. Saya biasanya meminta penjual memotong daging tersebut dalam bentuk kiub untuk senang dimasak nanti. Harga daging/ayam ini di kira berdasarkan kilogram. Sebagai contoh, harga bagi sekilogram daging lembu adalah KRW18,500 bersamaan (+-) dengan RM68.00, lebih kurang tiga kali ganda dari Malaysia. Untuk ayam pula, harga KRW5,500 sekilogram iaitu bersamaan dengan RM20.00. Mahal? Ia, itulah harga bahan  mentah di sini. Walaupun mahal, tetapi ianya jauh lebih jimat jika dibandingkan hendak makan di kedai atau restoren halal di sini.





Mereka juga ada menjual pelbagai rempah ratus dan makanan dalam tin yang mana semuanya adalah diimport dari Pakistan, India dan sebagainya. Di sebelah kanan ini adalah sebuah lagi cold storage untuk menyimpan daging/ayam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...