Check this out

Wednesday, September 2, 2015

SISTEM REWARD DIRI AMAT PENTING

Entri 32
 
Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
 
Sebagai surirumah dan WAHM, kita memerlukan terapi berbentuk window shopping. Tidak kira sama ada online atau offline. Dengan syarat, kita tahu batasan peruntukan perbelanjaan, jika tiada, cukup hanya cuci mata.
 
Bagi diri saya sendiri, saya gunakan sistem reward diri. Sistem ini bukan sahaja tertakluk kepada matlamat atau pencapaian dari segi pendapatan seperti jumlah jualan bulanan dan sebagainya, tetapi sistem ini amat sesuai untuk diguna pakai dalam pengurusan emosi.
 
Contohnya, ada ketika hari-hari yang kita terpaksa berdepan dengan pelanggan yang beremosi tidak stabil, tidak puas hati, marah-marah atau membuat komplen. Pada masa itu, saya nekadkan hati, jika saya berjaya mengawal emosi saya untuk kekal tenang dan menyelesaikan masalah dengan baik, saya akan beli sesuatu untuk diri saya.
 
Sama juga dengan kes pengurusan rumahtangga terutamanya bagi surirumah, yang juga tidak lari dari tekanan yang tidak dapat dielakkan. Mungkin kita ada perasaan "tidak menang tangan" untuk menguruskan rencana seharian, kita juga boleh menggunakan sistem reward sebegini.
 
Sesuatu itu tidak semestinya mahal, tetapi cukup untuk membuatkan hati kita gembira dan ceria. Kesannya, amat bahagia. Malah kita akan merasa bangga akan diri sendiri kerana dapat mengurus emosi dengan baik dan menyelesaikan masalah dengan teliti.
 
Hanya kita yang tahu apa yang membuatkan hati kita bahagia dan kita lah yang mesti pilih untuk bahagia. 
 
 
Nota: Ini adalah salah satu kedai di Ipark Mall di Yongsan-gu, Modern House. Kedai ini berkonsepkan hiasan / keperluan moden tetapi  ringkas. Seperti IKEA,tetapi bersaiz kecil dan harganya lebih murah. 

 
 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...