Check this out

Sunday, February 21, 2016

BAGAIMANA NAK MULA BISNES ONLINE?

Entri 121

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN


Saya tahu ramai yang di luar sana melayari internet, facebok dan sebagainya sambil terdetik di dalam hati untuk memulakan bisnes. Tambahan pula dengan tuntutan keperluan hidup sekarang, kadang-kadang memaksa kita untuk cuba membuat beberapa kerja dalam satu masa.
 
Ada yang katanya minat berniaga, ada masa dan ada kemudahan tetapi tidak tahu untuk mulakan dari mana. Tidak kurang juga ada yang tiada modal, takut untuk mengambil risiko, segan dan sebagainya.
 
Bagi saya, untuk permulaan, kita mulakan dengan apa yang kita ada, tidak memerlukan modal yang besar serta berisiko rendah.

Cuma, apa yang paling penting sekarang adalah ILMU perniagaan itu sendiri. Bagi saya, ilmu perniagaan tidak semestinya yang terus di level tinggi, boleh mulakan dari bawah.
 
Ada orang dengan hanya membaca buku, dia boleh mempraktikkan apa yang dibaca. Ada juga orang masuk kelas offline atau online. Ada orang sertai siri seminar perniagaan tidak kira yang murah atau mahal. Terpulang pada kemampuan masing-masing.
 
Saya sendiri bermula dengan hanya melalui pembacaan dari internet. Blogwalking membaca dan melihat cara orang lain berniaga. Tetapi penulisan blog saya agak tidak teratur dan saya sendiri rasa bercelaru.
 
Lalu, saya bertemu dengan Akademi Bekerja Di Rumah yang membawa saya untuk sertai kelas penulisan blog dan bisnes. Kelas online yang fleksibel, santai dan menemukan saya dengan pelbagai latarbelakang kawan-kawan baru dalam jaringan akademi ini.
 
Melalui kelas ini, saya berpeluang juga untuk berjinak-jinak dalam aktiviti bisnes DROPSHIP buku. Saya tidak perlu lagi mengeluarkan modal yuran kerana telah mendaftar untuk kedua-dua kelas blog penulisan dan blog bisnes.
 
Alhamdulillah, bisnes dropship ini tidak serumit yang disangka. Ini adalah salah satu contoh iaitu kita mulakan dahulu dengan apa yang ada. Tidak perlu simpan stok, tidak perlu keluarkan modal. Hanya sedikit waktu terluang untuk memasarkan produk.
 
Apa-apa yang kita lakukan yang paling utama selain dari ilmu adalah FOKUS.

Fokus ini amat penting supaya kita akan lebih senang untuk mencapai matlamat kita sendiri dalam bidang bisnes. Ya, mungkin kita boleh lakukan pelbagai bisnes dalam satu masa, tetapi untuk permulaan, kita kena fokus pada sesuatu yang agak senang dahulu.
 
Fokus ini juga amat penting untuk pastikan kelancaran dan momentum semangat kita dalam berbisnes. Jika kita tidak fokus, mungkin ianya tidak membuahkan hasil dan membuatkan kita hilang tujuan dan matlamat asal untuk memulakan bisnes.

Memulakan bisnes atau ingin mencari pendapatan tambahan bukanlah satu perkara yang sukar rumit. Kita perlu ada panduan yang betul atau mentor sebagai penunjuk jalan. Bukan bermula secara sia-sia dan seterusnya membantutkan semangat untuk berjaya.

Kepada sesiapa yang mungkin berminat untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan kelas yang saya sertai, boleh emailkan kepada tinicraft@gmail.com.

Sehingga berjumpa lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...