Check this out

Sunday, February 14, 2016

STREET FOOD DI KOREA PADA MUSIM SEJUK

Entri 119

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN

Saya selalu ditanya apakah makanan yang boleh dimakan terutamanya "street food" pada musim sejuk di Korea ini?
 
Saya amat memahami situasi kita berjalan terutamanya bersama anak-anak dan melihat kiri kanan ada beberapa tempat orang akan makan makanan panas sambil berehat di tepi-tepi gerai jalanan.
 
Musim sejuk, perut cepat lapar dan tercari-cari sesuatu untuk memanaskan badan.
 
Sebenarnya, ada banyak jenis "street food" yang dijual dan semuanya nampak sedap. Namun tidak semua boleh dimakan.
 
Gambar ini diambil ketika kami di Dongdaemun. Ahjuma (makcik) ini sudah mengenali kami. Senyumannya yang manis seakan memanggil-manggil pejalan kaki yang melalui gerainya.
 
Di sini sahaja ada tiga jenis makanan yang biasa dijual pada musim sejuk iaitu Kek Telur, Kuih Ikan dan Fishcake bersup.
 
 
Di sini, saya kongsikan beberapa "street food" yang kami biasa cuba ketika berjalan di luar.
 
1. Gyeranbang (Roti/Kek Telur)
 
B/Pang bermaksud roti. Kuih ini rasanya seperti kek yang diletak telur sebiji di tengahnya. Sedap dimakan suam-suam panas, sedikit sebanyak dapat memanaskan badan. Dijual dengan harga 1,000 won dan sangat mengenyangkan!
 
Hanya ada gambar ini sahaja pandangan dekat kek ini yang saya beli untuk Hanaa. Senang untuk dia makan sambil duduk di strollernya.

 

 
 
Oleh kerana kami jarang keluar pada musim sejuk, anak-anak kadang-kadang rindu untuk makan kuih ini. Ada juga mereka minta di luar musim! Jadi, saya cuba buat beberapa kali untuk mereka. Alhamdulillah, rasanya hampir sama. Hanya berbeza bentuk sahaja kerana saya menggunakan acuan apam/muffin yang dibawa dari Malaysia. Saya juga kongsikan resepi Gyeranbang ini di SINI.


 
Ini pula fishcake bersup yang saya nyatakan tadi. Hanya 500 won. Ada juga sesetengah tempat menjual sehingga 1,000 won. Bukan sahaja dapat makan fishcake yang direndamkan di dalam sup panas ini, kita juga boleh minum satu cawan sup tersebut yang akan diberikan di dalam papercup.
 
 


Ini adalah kek berbentuk ikan. Tiada ikan di dalamnya, hanya inti kacang merah. Sedap dimakan panas-panas. Agak liat sedikit apabila sejuk. Sangat sedap.


 
 
 
 
Jangan lupa mencuba street food di atas sewaktu anda datang ke Korea. Amat mudah didapati namun perlu memilih-milih gerai yang sesuai. Kalau kami, akan cuba elakkan gerai yang menjual bersamanya makanan yg berunsurkan daging dan sebagainya.

2 comments:

  1. sedapnya nampak...hehehhe sebab tgh puasa...semua npk sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh rajinnya akak puasa..nampak sedap kak tp kalau nak dibandingkan dgn goreng pisang, keropok lekor dan cendol tu mmg takle lawan la...😂😂😂

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...