Check this out

Saturday, January 16, 2016

MENCARI PELUANG DALAM RUANG

Entri 101

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN


Tahun 2016 ini, saya kira tahun yang makin mencabar. Bukan sahaja saya terkesan, malah ramai di antara kita yang mula terasa hanyut dan lemas dalam sungai cabaran yang tidak putus-putus mengalir deras. Melihat berita di tanahair, saya turut berdebar-debar. Banyak kos sara hidup meningkat, kenaikan tambang kenderaan awam, cukai dan sebagainya.

Ramai yang terkesan dengan itu semua. Namun, dalam pada itu saya cukup kagum dengan beberapa usaha anak-anak muda masa kini yang masih tidak berputus asa dan bijak mencari peluang dalam ruang ini.

Kisah donat 10 sen, nasi lemak 90 sen, pandu lalu menu sarapan serta kopi di tepi jalan, nasi bajet dan sebagainya.

Macam mana mereka boleh lakukan itu semua dalam keadaaan kos yang serba mahal sekarang?

Saya ada mengikuti kisah di antara mereka di atas. Menjadikan saya lebih kagum dengan mereka, perkara yang pertama bagi mereka adalah niat berniaga itu sendiri. Niat, adalah perkara utama dan harus lurus.

Seperti kata anak muda donat 10 sen itu, dia tidak boleh tidur lena sekiranya mengambil untung lebih. Dia berniaga kerana niat nak tolong orang membeli kuih tanpa rasa terbeban dengan kos kehidupan masa sekarang.  Dia bermula dengan meminjam peralatan menggoreng dengan kawan dan sebagaiya untuk memulakan perniagaan.

Point yang besar di sini adalah semangat mereka kuat untuk memulakan sesuatu. Tidak hiraukan kata-kata orang, mereka terus bangun. Walaupun keuntungan itu sedikit, tetapi keberkatan itu jauh lebih mahal, lalu Allah mencukupkan. Alhamdulillah.

Semoga kita dapat belajar sesuatu dari kisah mereka semua.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...