Check this out

Wednesday, October 7, 2015

CERITA DI HOSPITAL

Entri 54

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN

Musim luruh sudah kian terasa dek daun yang sudah mula menguning, suhu yang sudah semakin menurun. Hari-hari di hadapan akan menjadi lebih sibuk bebanding musim panas.
 
Isnin, saya bersama anak-anak ke hospital (cawangan international clinic) untuk mengambil flu shot yang merupakan rutin tahunan kami menjelang musim luruh.

Saya agak risau pada mulanya jika ada di antara anak-anak yang meragam tidak mahu ambil injection. Tetapi Alhamdulillah, semuanya memberi kerjasama sepenuhnya dari mula lagi.

Sebelum ke bilik injection, kami terlebih dahulu perlu berjumpa dengan doktor bertugas untuk memeriksa suhu badan. Alhamdulillah semuanya sihat, jika tidak kami perlu datang lain kali.

Kelihatan Fahmi, Tasnim dan Hanaa menunggu di luar bilik doktor. Tiada seorang pun diam, semuanya sibuk bercakap tetapi dengan nada perlahan. Sesekali, keletah mereka mencuri perhatian orang lain di situ.


Mereka semua perlu "naik" mesin ini untuk memeriksa berat dan tinggi. Di bawah ini Hanaa dengan ketinggian 93.7 dan berat 13.5 kg. Doktor Kim kata, dia tinggi untuk umur tiga tahun.



Sewaktu memeriksa kami, Fahmi bertanya kepada doktor.
"Doctor, what happen if the doctor gets sick?"

Doktor Kim, seorang wanita Korea tinggi lampai itu tergelak.
"The will be another Doctor available to help", dia menjawab ringkas.

"How about if all the doctors play a football game and it is raining and all the doctors get sick?" Fahmi masih tidak berhenti bertanya.

Tiba-tiba, Hanaa menyanyi ABC tanpa rasa bersalah memotong perbualan abangnya dengan doktor.

Doktor Kim tersenyum tetapi riak wajahnya sedikit terkejut, lalu bertanya.
"Do you have any tips for the kids to speak very well and speak like an adult (merujuk kepada Fahmi, 8 tahun)?"

Saya hanya menjawab, "I just let them to speak at home but I am sure to correct their wordings, grammar and ways of using the words right away as a process of learning. Teach the eldest kid first and the rest will eventually follow the flow".

Dia sangat teruja melihat anak-anak saya. Kami pernah berjumpa untuk lawatan perubatan sebelum ini, tetapi hanya seorang yang berkenaan sahaja yang saya bawa.

Sebelum berlalu ke bilik injection, dia sempat berkata kepada saya."Wow, I could imagine how busy you are, and being in this foreign country to raise the kids".
 
Saya tersenyum, "it is nothing, but patience!"
 
Di bilik injection, Alhamdulillah semua memberi kerjasama, dan saya amat bangga dengan keberanian kesemuanya, termasuk Hanaa yang tidak berbunyi sedikit pun semasa jarum dimasukkan ke bahunya.
 
Selesai urusan semuanya, kami berjalan ke sekolah Fahmi dan Tasnim sambil menikmati angin sejuk musim luruh.
 
Alhamdulillah.
 
  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...