Check this out

Wednesday, October 21, 2015

CARA MUDAH ZIKIR PAGI DAN PETANG

Entri 68

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN


Zikir adalah satu perkara yang amat mudah.
Tiada modal ataupun tiada alatan canggih.
Tidak kira tempat dan tidak kira masa.

Kalau dulu saya pernah rasa kalau saya membaca ataupun buat kerja di laptop, saya tidak boleh memikirkan sesuatu yang lain selain dari kerja saya itu. Saya perlu fokus.

Tetapi dalam urusan seharian, kita tidak semestinya membuat kerja yang sama sahaja sepanjang hari kan?

Saya ada dengar tazkirah dari Ustaz Abu Anas Madani, kita digalakkan untuk berzikir 100 kali pagi dan 100 kali petang, kalau lebih lagi bagus.

SubhaanAllah, Walhamdulillah, Walaailaahaillallah, Wallahuakbar
Walaahaulawalaa kuwwatailla billahil 'aliyyul 'aziim.
Ulang 100 kali pagi dan 100 kali petang.

Rasa banyak?
Iya, 100 banyak tapi tak makan masa berejam pun.

Alamak, saya mana ada masa nak duduk berzikir.
Eh, takperlu duduk atau pegang tasbih tu semua. Kat mana-mana pun boleh buat.

Mana ada masa nak kira-kira sampai 100.
Takperlu kira pun, konsepnya zikir sahaja bila teringat. Zikir itu kan mengingati Allah.

Macam saya seorang surirumah, saya praktikkan sewaktu basuh pinggan, jemur kain dan sebagainya.
Kerja jalan macam biasa, cuma kita boleh fokuskan kan ingatan kita pada Pencipta, kita boleh didik hati kita untuk selalu bersyukur pada Allah.

Ingat, zikir bukan lisan sahaja, tetapi perlu lahir dari hati juga.

Semoga kita semua tergolong dalam golongan mengingati Allah.

Aamiin.

Nota: Ini link tazkirah yang saya dengar berkali-kali.
https://www.youtube.com/watch?v=60U08d-RqEM


Nota: Gambar ini di ambil dari Banpo Park



 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...