Check this out

Tuesday, October 27, 2015

KELAB MEMASAK -AKTIVITI CUTI SEKOLAH

Entri 72

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN

Salah satu dari aktiviti cuti sekolah anak-anak adalah kelab memasak. Fahmi suka beri nama aktiviti ini sebagai cooking club kerana itu adalah kelab kegemarannya di sekolah selain dari kelab catur dan komputer.

Aktiviti ini memerlukan kesabaran yang tinggi oleh ibu atau pengendali kelas kerana keterujaan luarbiasa anak-anak. Tidak lupa juga untuk memastikan aspek keselamatan adalah perhatian utama ketika kelab dijalankan.

Pada kali ini kami membuat nutella cheesetart. Maaf, gambar agak terhad dek kedua-kedua tangan "penuh".

Ini contoh "lukisan" anak-anak di atas kuih masing-masing.  Mereka penuh semangat mencorakkan bahagian masing-masing.

Walaupun aktiviti sebegini agak ringkas, tetapi setengah jam sehingga sejam yang dihabiskan masa bersama mereka ini tiada nilainya dan tiada gantinya.

Sangat berharga.

Saya tiba-tiba terasa rindukan anak-anak yang di sekolah saat entri ini ditulis. Cuti sekolah seminggu sudah berlalu. Hari ini adalah hari kedua mereka bersekolah kembali.

Biarlah rumah bagai kapal pecah, riuh rendah dengan suara mereka, saya masih bahagia.

Bahagia yang tidak akan berulang kembali. Bahagia yang akan hanya tinggal memori apabila mereka menginjak usia.

Semoga kasih sayang kita kepada anak-anak akan kekal sama sehingga akhirnya.



 
 
Pada waktu ini, mereka mengambil giliran untuk memegang mesin pengadun ini. Walaupun sekejap seorang, tetapi sudah cukup untuk membuatkan mereka tersenyum puas.


Ini pula menunggu giliran masing-masing untuk melorekkan corak. Sengaja tidak diberi kepada semua dalam satu masa untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini. Saya juga menyelitkan sikap untuk bersabar dalam apa jua yang dilakukan.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...