Check this out

Thursday, August 27, 2015

JANGAN JADI "PENGHALANG" DIRI SENDIRI

Entri 22
 
Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN
 
Sejak perbualan panjang melalui "messenger facebook" dua hari lepas, fikiran saya seperti berlagu sendiri, menutur bait-bait dialog yang tidak berhenti menghujani sudut sanubari.
 
"Akak, saya tengah baca blog akak. Rindu rasanya nak berborak dengan akak". Dia memulakan tuturnya. Saya membaca tiap-tiap patah perkataannya dengan hati. Ada getar di situ. Ada rindu, ada terharu, ada debarnya. Saya mengagak, ada sesuatu.
 
"Akak pun rindu awak. Teringat zaman dulu-dulu." Saya membalas ringkas. Saya biarkan dia menulis dari hatinya.

"Perbualan" kami agak panjang, dan saya dapat selami hatinya. Dia seorang ibu bekerja yang mengimpikan untuk menjadi surirumahtangga sepenuh masa. Mempunyai seorang anak dan bakal melahirkan anak kedua. Dalam masa yang sama ingin mencari pendapatan sampingan untuk membantu keluarga. Saya ingat lagi tulisnya semalam.
 
"Hidup di Malaysia sekarang banyak dugaan. Slip gaji banyak yang kanan dari yang kiri. Risiko juga kalau berhenti."
 
Pantas saya nasihatkan dia, jangan berhenti dulu jika terikat terlalu banyak komitmen. Buat masa sekarang, tumpukan perhatian macam mana hendak menjana pendapatan sampingan. Dia masih ada masa untuk mencari base yang sesuai dan selesa dengan jiwanya. Nanti boleh gunakan masa tiga bulan berpantang untuk bekerja dari rumah. Dia kena melangkah sekarang.

"Saya teringin nak berblog tetapi tiada asas dan tidak pandai menulis."

Sebenarnya, menulis bukan sesuatu yang boleh dibeli dan bukan juga boleh diwarisi. Semuanya boleh diperolehi dengan latihan, pembacaan dan pengamatan.

Menulis, menulis dan menulis.
Menulis dari hati, menulis dengan rentak jari, menulis tanpa henti.
Idea datang tidak tentu masa, idea datang tidak tahu ketika, idea mencurah berlapanglah dada.

Jika tiada ilmu, boleh belajar.
Jika tiada masa, boleh disusunkan kembali acara.
Tetapi, jika tiada kehendak, itulah penghalang utama.

Untuk itu, saya kepilkan nukilan saya petang semalam dari Bumi Sonata untuk tatapan bukan sahaja dia, tetapi juga sesiapa sahaja untuk menyentuh jiwa.


 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...