Check this out

Sunday, August 16, 2015

HOBI MENJAHIT MENJANA PENDAPATAN SAMPINGAN

Entri 3

Teks: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN

Foto: KHUSHARTINI KAMARULZAMAN

Seperti saya pernah beritahu sebelum ini, saya telah memulakan hobi menjahit pada masa saya masih bekerja di salah sebuah agensi kerajaan. Pada waktu itu, saya hanya bermula suka-suka dan lebih kepada "mengidam" kerana pada waktu usia kandungan kedua 4 bulan, saya teringin untuk memiliki mesin jahit. Memang saya pernah menjahit secara main-main menggunakan mesin mama sewaktu di usia sekolah rendah dahulu, dan tidak sangka pada waktu mengandungkan anak perempuan kemudian, hati saya membuak-buak untuk membeli mesin. Alhamdulillah, suami amat memberi sokongan dan pada waktu itu, bermulalah hobi mejahit saya. Hasil jahitan dikongsikan di blog personal saya pada waktu itu di ibtisamfarah.blogspot.com. Rezeki manusia hanya Allah yang tahu, saya mendapat tempahan yang agak memberangsangkan untuk mejahit barang kraf terutamanya tote beg, sarung bantal dan sebagainya. Selepas itu, saya membuka blog kraf saya iaitu tinicraft.blogspot.com untuk memudahkan pelanggan saya membuat rujukan. 
 
Saya meneruskan hobi saya itu sehingga saya mengandungkan anak ketiga. Selepas kelahiran Hanaa, saya sudah jarang-jarang menjahit.Masa untuk keluarga seperti menjadi dua kaliganda sibuk selepas beranak tiga. Umur Hanaa 7 bulan, saya membuat keputusan untuk berhenti kerja. Selepas itu, saya cuba untuk memulakan kembali hobi menjahit saya, namun keadaan tidak banyak berubah. Saya masih lagi sibuk dengan urusan seharian malah lebih sibuk dari sebelum berhenti kerja. Menjahit pada masa itu tidak lagi menjadi hobi tetapi hanya cukup untuk mejahit untuk keperluan sendiri.
 
Apabila datang ke Korea, semangat menjahit saya menjadi berkobar-kobar kembali. Nanti saya akan ceritakan lagi berkenaan keputusan berhenti kerja dan juga apa yang menarik minat saya untuk meneruskan hobi jahitan saya di sini. Sekiranya ada masa lapang, bolehla melawat blog jahitan saya di TINICRAFT
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...